KURAN-I KERİMİ TANIYALIM
🌹7.CÜZ🌹
*Yedinci cüzde Maide Suresi 83-120. ayetler ile Enam Suresi 1-110. ayetleri yer alır.*
🌹1. Maide 89. âyette yemin kefareti yer almaktadır.
🌹2. 90-91 ayetlerinde ise içki yasağının dördüncü ve son aşaması yer alır. Bu ayetle içki tüm vakitlerde yasaklanmıştır.
🌹3. 94-96 ayetler arasında avcılık ile ilgili bazı konulara temas edilmiştir.
🌹4. 105-108 ayetler arasında şahitlikle ilgili bazı meseleler anlatılmıştır.
🌹5. 109 - 120 ayetler arasında ise surenin ismi olan Maide olayı anlatılır. Hazreti İsa'nın Allahın izniyle bazı harikulade işler yaptığı, havarilerin Hazreti İsa'dan gökten
kurulu bir sofra istemeleri ve Allah teâlânın hazreti İsa'yı hesaba çekmesi bu ayetler de anlatılır ve sure biter.
*🌹06.SURE : ENAM SURESİ :*
*Mushaftaki sıralamada 6. iniş sırasına göre 55. sûredir. Hicr sûresinden sonra, Sâffât sûresinden
önce Mekke’de nâzil olmuştur. 115 ayettir.*
*Hz. Peygamber zamanından beri sadece “el-En‘âm” adıyla anılmıştır. Ayrıca Hz. Ömer, Abdullah b. Abbas, Abdullah b. Mes‘ûd ve diğer bazı sahâbîlerin de aynı isimle andıkları bilinmektedir. Bu sebeple bütün mushaflarda, tefsir, hadis kitapları ve diğer İslâmî kaynaklarda hep bu isimle kaydedilmiştir Sözlükte en‘âm “deve” anlamına gelen, ayrıca sığır, koyun gibi bazı evcil hayvanlarla ceylan, geyik ve benzeri yabani hayvanlar ve –Gafir
(Mü’min) sûresinde (40/79) geçen “Kimine binesiniz, kiminden yiyecek elde edesiniz diye sizin için hayvanları (en‘âm) yaratan Allah’tır” meâlindeki âyetten anlaşıldığına göre– bazı binek hayvanları için de kullanılan neam kelimesinin çoğulu olup (ayrıca bk. Mâide 5/1)
bu sûrenin 136, 138, 139 ve 142. âyetlerinde altı defa tekrar edilmiştir. Bu âyetlerde Araplar’ın
hayvanlarla ilgili bazı uygulama ve telakkileri anlatıldığı için sûreye bu isim verilmiştir.
🌹6. Sure tevhid inancına vurgu yapmakta ve putların şefaat edemeyeceği vurgulanmaktadır.
🌹7. 1-73 ayetler arasında mekkelilerin peygamberliğe itirazları ret edilir ve peygambere kendisinden önce
başka peygamberlerin de geldiğini söylemesi emredilir.
🌹8. Yine ahiret hayatı ile ilgili itirazlarına cevap verilir ve putların Allahın yardımcıları olmadıkları kesin bir ifadeyle vurgulanır.
🌹9. 1-73 ayetler arasında yapılan itirazları daha iyi görmek için yirmi dört defa "de ki" ayetlerini incelemekte fayda vardır. Zira her "de ki" ayetinde bir itiraza cevap vardır.
🌹10. 74-81 ayetleri arasında hazreti İbrahim'in akli ilkelerle Allahı nasıl bulduğu anlatılır.
🌹11. 82-90 ayetler arasında ise
peygamberlerden söz eder ve Kuranda ismi geçen 25 peygamberin 17 tanesinin isimleri bu ayetlerde geçer.
🌹12. 91-94 ayetler arasında Allah'ı hakkıyla bilmemekten bahsedilmiştir.
🌹13. 95-103 ayetler arasında Allahın varlığının delilleri anlatılır. Buna rağmen insanların Allahı bırakıp cinlere taptıkları anlatılır.
🌹14. 108. âyette müşriklerin inanç değerlerine hakaret etmenin yasak olduğu anlatılır.
🌹15. 109-110 ayetlerde ise ayet/mucize gelirse iman edeceğine söz verip de sözünde durmayana verilecekcezadan bahsedilir ve cüz sona erer.
*7.CÜZDEN ÜÇ KONU, ÜÇ MESAJ, ÜÇ BİLİNÇ*
Kendilerini sürekli sorgulayan ve hatalarını düzelten insanlar İslam
toplumunu/medeniyetini inşa ederler.
*🌹1. HATALARIN BEDELİ*
Maide suresinin son tarafı helal gıda ve helal kazanç ile tamamlanmaktadır. Bu arada ayetler bazı hatalar için gerekli olan keffaretleri de açıklamaktadır.
Bunlardan birisi yemin keffareti, diğeri de ihramlıyken kara avı yapan kişinin ödeyeceği bedel konusudur (Maide, 5/89, 95) . Sonra vasiyet için iki şahit tutma tavsiye edilir (Maide, 5/106-108) . Surenin sonunda ise havarilerin,
gökten mucize bir sofra (maide) inmesi için Hz. İsa’dan dua etmesini istemeleri ile ilgili bir olay anlatılır.
Sonra bir mucize gerçekleşir. Aslında bu ayet ile yeryüzünün tümünün mucize bir sofra (maide) olduğu
mesajı verilir.
*🌹2. HATALAR DÜZELTİLMELİ*
Aksi Takdirde Kişinin Sonu Dinden Uzaklaşmak, Şirk ve Putperestlik Olabilir
Maide suresinden sonra Enam suresi gelir. Tek parça halinde inen Mekkî bir suredir. (Bakara, Âl-i İmran, Nisa ve Maide sureleri ise Medenî idi.) Önceki Medenî surelerde bir vahiy toplumu olan Yahudi ve Hristiyanların bozulma süreçleri ve hataları anlatılmıştı. Enam suresinde de aslında bir vahiy toplumu olan ve Hz. İbrahim, İsmail gibi peygamberleri kabul eden Arap cahiliye toplumunun , hataları anlatılmakta, nasıl putperest bir toplum haline geldikleri açıklanmaktadır.
Surenin başında
kainatın ve insanın yaratılışı hatırlatılarak tevhid konusu ve önemi açıklanmaktadır.
Sonra cahiliye Araplarının risalet ile ilgili akıldışı talepleri zikredilmektedir. Onlar peygamberin
meleklerden gönderilmesini istediler. ‘Eğer yeryüzünde melekler yaşasaydı o zaman melek bir peygamber gönderilirdi.’ şeklinde cevap verildi.
Sonra müşriklerin ahiret ve dünya hayatı ile ilgili yanlış görüşleri tenkit edilir .
*🌹3. PEYGAMBERİN TEBLİĞ GÖREVİ :*
Vahyin Rehberliğinde Hataları Düzeltmektir
Bu bölümde Hz. İbrahim (a.s.) örnek verilir. O tevhid inancındaydı. Hz. İbrahim (a.s.)’ın, tevhid inancını ispat için yıldız, ay ve güneş gibi varlıkların Tanrı olamayacağına dair bir sorgulaması aktarılır. Çünkü bunlar yok olan/değişen fani varlıklardır (Enam, 6/74-81) .
Yıldız, güneş, ay ve diğer varlıkları Allah insan için yarattı (Enam, 6/96-97) , ama insanların bir kısmı bu nimetlere şükredecekleri yerde, bunları Tanrı edinerek
Allah’a şirk koştular. Şirk gerçekten büyük bir zulümdür (haksızlıktır)