KURAN-I KERİMİ TANIYALIM
🌹4.CÜZ
*Dördüncü cüz Âli İmran Suresi 92. ayet ile başlayıp 200 . âyet ile sure sonlanır.*
*Daha sonra Nisa Suresi ile devam eder ve 23. ayet ile cüz biter.*
🌹 1. 92-117 ayetler arasında ehli kitap hakkında bazı bilgiler verilirken, konu arasında infaka da dikkat çekilir.*
🌹 2. Allah’ın ipine sıkıca sarılma ayeti 103., hayra davet eden toplum oluşturulması emri 104., bütün ehli kitabın aynı tutumu sergilemedikleri 113. âyette bahsedilmiştir.
🌹3. 117. ayetten sonra genel olarak Uhud savaşı ve sonuçlarından söz edilir. 124 ve 125.ayette meleklerin
yardım için gelmesinden söz edilir.
🌹4. 144-148 âyetlerde Uhud savaşında peygamber efendimizin şehit edildiği haberi karşısında şaşıran
sahabeye peygamberin de ölümlü olduğu vurgusu yapılmıştır.
🌹5. 154 - 157. ayetlerde münafıkların bazı itirazları anlatılır. Savaş olmasaydı ölmeyeceklerdi gibi bir tez ortaya atıyorlar. Ama Allah Azze ve Celle bu tezi reddediyor.
🌹6. 161. âyette devlet hazinesini (BEYTUL MAL) soyan kim olursa olsun cezasını göreceği anlatılır.
🌹7. 169. âyette Allah yolunda şehit olanların nimetler içinde olduğu ve bunun haberini bize ulaştırma gayreti içinde olduğu anlatılır.
🌹8. 188. ayete kadar Uhud savaşına dair önemli haberler, hikmet dolu mesajlar ile anlatılır.
🌹9. 189 - 195 ayetler arasında ise dua ve duaya icabet vardır.
🌹10. Sure 200. âyette sabır ve düşmanı başıboş bırakmama emri ile biter.
*🌹04. SURE : NİSA SURESİ :*
Sûrenin tek ismi vardır, o da “kadınlar” mânasına gelen en Nisâ’dır. Sûre adını muhtevasından
almaktadır:
Akrabalık bağında belirleyici rol oynayan ana rahmine atıfta bulunarak başlamış, birbirinin mirasçısı olan bazı yakınların miras hükümlerini düzenleyen bir âyetle son bulmuş,
arada ise birçok âyet kadınlarla ilgili hükümler, aile hayatına dair meseleler , açıklamalar ve değerlendirmeler getirmiştir.
Sûrenin, hicretten sonra 5 veya 6. yılda, Müreysî Gazvesi’ nde dinî hükümler ve uygulamalar arasına girdiği bilinen teyemmüm âyetini ihtiva etmesi ağırlıklı olarak bu yıllarda indiğini düşündürmektedir.
( Aile hayatına dair o kadar mesele varken surenin Nisa diye bilinmesi de manidardır. Muhtemelen aile
ile ilgili tüm meselelerin ortak vurgusu kadınlar olduğu için sure bu isimle meşhur olmuştur. )
🌹11. Nisa Suresinin ana konusu aile hayatıdır. Evlilik, boşanma, aile içi şiddet ve geçimsizlik, çok eşlilik, miras vb.
🌹12. 3. âyette Erkekler için çok eşle evliliğin meşru olduğu anlatılır. Çok eşlilik için adalet şartının da
unutulmaması gerektiği vurgulanır.
🌹13. İlk on ayetin ana konusu ise yetim malını çarçur etmemek, yetimlerin malını saklamak, değerlendirme ve zamanı gelince de iade etmek, yetim malını yiyenlerin günah boyutuna değinilir.
🌹14. 10-14 ayetler arasında ise miras hukuku anlatılır. Birinci dereceden mirasçıların payı Kuran ile sabittir. Bunlar ana, baba, karı, koca, oğul ve kızdır. Bunlar tamamen varken başka kimseye miras
verilmez.
🌹15. 15 - 18 ayetler arasında fuhuş suçu ve tövbesi ile ilgili hükümler yer alır. ( Geniş bilgi için Tefsir kitaplarına bakılmalıdır. )
🌹16. 19-23 âyetler arasında mehir, evlenilmesi haram olan kadınların(MUHARREMAT) kimler olduğu,
boşanma olayından sonra mehrin mutlaka verilmiş olması gerektiği anlatılır. Dördüncü cüz bu konularla sona erer.
beşinci cüz de de bu konulara dair diğer ahkâmlar anlatılacaktır.
*🌹4.CÜZDEN ÜÇ KONU, ÜÇ MESAJ, ÜÇ BİLİNÇ*
İslam toplumu ÜÇ BİLİNÇ eğitimi ile inşa edilir: İnandıklarını tebliğ edenler, sonra kadere
iman edip insanların haklarını çiğnemekten kaçınanlar bu yolda üçüncü adımı atmış olurlar.
*🌹1. TEBLİĞ*
Al-i İmran suresinin baş tarafında Hristiyanların hatalarından bahsedildi. Bu hataları;
📖a. Müteşabih (akılla bilinmeyen/karmaşık) konularda tevil yapmaları,
📖b. Babasız doğmasından dolayı Hz. İsa’ya Tanrı’nın oğlu demeleri,
📖c. Bir de ruhbanlık diye bir sınıf uydurup tebliğ ve cihadı terk etmeleriydi (toplumdaki ve dünyadaki kötülüklere ve haksızlıklara sessiz kalmalarıydı).
Onların müteşabihdeki hatalarına; Hz. Adem’in de annesiz ve babasız yaratıldığı halde ona Tanrı’nın oğlu denilmediği hatırlatılıp, Hz. İsa’nın da aynı şekilde yaratıldığı ve onun da insan olduğu açıklandı.
Bu cüzde ise onların ikinci hatası ruhbanlığa cevap verilmektedir.
Ruhbanlıkla bir köşeye çekilme yerine, ülke içinde tebliğ yapılması, ülke dışından gelen saldırılara karşı da cihad ve savaş yapılması gerektiği anlatılmaktadır.
Savaşın birtakım sonuçları ve problemleri
bulunmaktadır. Bunlardan birisi de yenilmek ve mağlubiyettir. Allahu Teâlâ burada, Uhud savaşının sonucu üzerinden Müslümanların nasıl davranmaları ve münafıkların propagandasına karşı nasıl hazırlıklı olmaları gerektiğini anlatır.
*🌹2. ALLAH’IN TAKDİRİNE TESLİMİYET*
Bu cüzün sonunda ise güzel bir dua vardır (bk. Âl-i İmran, 3/191-194) . Bakara suresindeki muhkem ayetlerde hata yapılmaması, hataların affedilmesi ile ilgili duadan sonra Âl-i İmran suresinde de müteşabih konularda hata yapılmaması ile ilgili bir dua bulunmaktadır.
Bunun çaresinin Allah’ın
gücünü/otoritesini anlamak ve teslim olmaktan geçtiği açıklanmaktadır.
*🌹3. TOPLUMSAL HAK BİLİNCİ*
Ayrıca bu cüzde Nisa suresinin baş tarafı da bulunmaktadır. Nisa suresinde savaş sonrası toplumdaki problemler ve çözüm yolları anlatılmakta; yetimler, miras, vasiyet ve ahlaki seviyenin korunması ile ilgili hükümler açıklanmakta ve şahsiyetli bir toplumun inşası emredilmektedir.